کد مطلب:276309 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:177

اقامه و برپا کردن حدود الهی
در دعایی كه به وسیله عمری از خود آن حضرت روایت شده چنین آمده است: «وَأَقِمْ بِهِ الحُدُودَ المُعَطَّلَةَ وَالأَحْكامَ المُهْمَلَةَ»؛ و به وسیله او حدود تعطیل شده و احكام كنار مانده را برپا كن.

و در كتاب كمال الدین از امام صادق علیه السلام ضمن تشریح زمان ظهور آن حضرت آمده است: و در آن زمان حدود الهی برپا می شود. [1] .

در حدیث دیگری آمده: به درستی كه برپا شدن یك حد از حدود الهی پاكیزه تر از چهل شبانه روز بارش باران است. [2] .

چنان كه از حضرت ابوجعفر باقرعلیه السلام منقول است و در بحث «حیات الأرض به؛ زنده ماندن زمین به بركت اوست»، مطالبی كه مناسب این موضوع هست خواهد آمد، ان شاء اللَّه تعالی.

و در بحار از امام صادق علیه السلام روایت شده كه: دو خون در اسلام از سوی خداوند مباح



[ صفحه 114]



و روا است، اما هیچ كس درباره این دو خون به آنچه خداوند دستور فرموده حكم و داوری نمی كند تا این كه خداوند قائم اهل البیت علیهم السلام را برانگیزد، پس در آن ها به حكم الهی حكم خواهد فرمود و در آن بیّنه و شاهد نخواهد خواست؛ یكی، زناكار محصن كه سنگسارش می كند؛ و دیگری منع كننده زكات كه گردنش را می زند. [3] .

می گویم: حدّ زانی محصن (مرد زن دار یا زن شوهرداری كه مرتكب زنا شده باشد، با شرایطی كه در فقه آمده) همان سنگسار است و این كه اجرای این حكم را مخصوص به امام زمان علیه السلام قرار داده از نظر حكم به مقتضای علم واقعی آن حضرت است، و این كه برخلاف زمان سایر امامان علیهم السلام حدود با شبهات دفع نخواهد شد.


[1] كمال الدين: 647:2.

[2] فروع كافي: 174:7.

[3] بحار الانوار: 325:52.